fredag 13 februari 2015

Arbete i klassrummet v. 7


På matten har vi arbetat med att räkna i hela tiotal inom talområdet
0- 100.

På bilderna ser ni hur eleverna visar ett tal med sedlar och mynt.
Uppgiften var att hitta fyra olika sätt att visa exempelvis talet 70.





Vi har också träffat på begreppet area. 
Uppgiften som klassen fick, vara att komma på vilken av 6 olika
figurer som hade störst area.
Vilken av figurerna skulle kräva mest pepparkaksdeg, om vi skulle
göra en pepparkaka av den?

Första klurigheten var, att det var svårt att se- eftersom figurerna
var så olika.
Nästa klurighet, vara att fröken luras. Alla hade lika stor area.
Sista klurigheten var att kunna bevisa att alla var lika stora.






På onsdagen fick klassen i uppgift att skriva komplimanger.
En komplimang- till varje klasskamrat!
De fick själva välja om de ville skriva hela meningar, eller bara
enstaka ord.
Det viktigaste var att komplimangen skulle vara ärlig.

De blev även lovade att få se vad de andra skrivit.



Och på fredagen fick alla varsitt komplimangs-diplom utdelat.
Pirrigt
och
skojigt.


Och för att göra lite extra lektion av det hela fick eleverna i
uppgift att läsa upp sitt diplom för en klasskamrat.






Tjohoooo!




Från Dalatrafik fick vi en viktig liten bok, och en mycket bra
present!





.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar