På svenskan har vi börjat prata en del om alfabetisk ordning. Då
gäller det att hålla tungan rätt i munnen, och veta vilken bokstav
som kommer på vilken plats.
Vi har även stämt av hur lätt/svårt eleverna tycker att det är,
att koppla samman en text med passande bilder.
På matten fortsätter vi att arbeta med alla talen upp till hundra.
Här på bilderna jobbar eleverna med att bygga en "pinne" som
är precis 100 klossar lång. Och hur vet man att den är exakt 100?
De har även byggt en egen hundraruta av klossarna. Även här
gäller det att med ord kunna berätta, hur man bevisar att det är
exakt 100 stycken.
Att dessutom fröken ville kunna använda rutan som kaffebricka
gjorde uppgiften genast mer komplicerad. Men kul.
Men nog gick det till slut!
I slutet av veckan har vi börjat prata om vad man menar
då man talar om mattespråket.
I nedanstående uppgift får eleverna visa vilka kort man kan para
ihop för att få summan 13. Och dessutom visa det med mattespråket.
.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar