onsdag 26 augusti 2015

Angående läxor

Läs gärna igenom hela det här inlägget. Jag vill 
berätta för er i vilket syfte som läxorna används, 
och jag vill sätta er in i upplägget för läsläxan, som 
jag gjort om för i år.

Läxan kan vara en repetition, en ytterligare mängdträning, 
eller en grund för diskussion och resonemang kommande 
skolvecka.

Läxan lämnas ut onsdagar och lämnas in till skolan 
på tisdagar.



Matematik
Matteläxorna ska vara en repetition av något vi 
arbetat med i skolan. Det är ett sätt för eleven att få 
en ytterligare, individuell upprepning av något man 
redan gjort. Det innebär, att om man förstått
lektionsinnehållet, bör läxan vara tämligen enkel. 
Vi går nästan alltid igenom läxuppgifterna i skolan, 
vilket gör att eleven sällan bör behöva ert stöd för att 
förstå uppgiften där hemma.

Det händer att jag gör läxor i 2-3 svårighetsnivåer. 
Ibland är det jag som avgör vem som får vilken 
läxa, ibland för eleven själv uppskatta vilken läxa de vill 
och kan göra. Jag gör inte svårare och lättare läxor 
baserat på individer. På lektionerna däremot anpassas 
utmaningar, svårighetsgrader och material till var och en.



Svenska (ord)
I skolan pratar vi mycket om stavning och varför ord 
stavas på ett visst sätt. Vi samtalar till exempel  om 
vad som händer med en vokal om den följs av två 
konsonanter…eller vad skulle hänt med ett ord som
papper och vokalen a inte följdes av två konsonanter.
Under hösten kommer vi att gå djupare in på andra 
stavningsregler, som j-ljudet, sj- ljudet, ng-ljudet, -rt, 
-rs och så vidare.

Läxan är ett redskap för att få så pass mycket repetition 
att stavningsreglerna blir befästa, och att eleven kan stava 
så pass många ord rätt, att man senare ska kunna luta 
sig mot erfarenhet och jämförelser för att klara av att stava 
nya obekanta ord.



Svenska (läsning)
Alla i klassen har kommit igång med sin läsning. Läsläxans 
syfte är därför under terminen, att dels hålla läsningen 
igång, men även att ligga till grund för gemensamma 
tankar, samtal och reflektioner i kommande skolvecka.
Läsläxan kommer att finnas i 1-2 olika svårighetsgrader. 
En del av eleverna kommer att uppleva den lättaste texten 
som kämpig, och några kommer att uppleva den svårare texten 
som lättläst, och för några kommer textnivån att vara alldeles 
perfekt. Läsläxans fokus kommer att flyttas från enbart 
lästräning, till en djupare titt på ord, betydelser och innehåll.




Årets läsläxa
Alla elever har fått en överstrykningspenna och 
ett läsprotokoll.
Dessa två ska alltid följa med i läxmappen.

  1. Eleven läser läxan högt för en vuxen.
  2. Eleven öppnar en flik för att se vad veckans
    överstryknings- uppgift går ut på.
  3. Eleven gör uppgiften.
  4. Eleven läser texten högt för en vuxen.
  5. Vuxen person fyller i lässchemat.


Det som är viktigt- är att högläsning 1 och högläsning 2
inte görs under en och samma dag.
Vilken dag uppgiften görs, har ingen betydelse. Men jag ber er
att utföra högläsningarna på olika datum.




.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar