Läs gärna igenom hela det här inlägget. Jag vill
berätta för
er i vilket syfte som läxorna används,
och jag vill sätta er in
i upplägget för läsläxan, som
jag gjort om för i år.
Läxan kan vara en repetition, en ytterligare mängdträning,
eller en grund för diskussion och resonemang kommande
skolvecka.
Läxan lämnas ut onsdagar och lämnas in till skolan
på
tisdagar.
Matematik
Matteläxorna ska vara en repetition av något vi
arbetat med
i skolan. Det är ett sätt för eleven att få
en ytterligare,
individuell upprepning av något man
redan gjort. Det innebär, att om man förstått
lektionsinnehållet, bör läxan vara tämligen enkel.
Vi går
nästan alltid igenom läxuppgifterna i skolan,
vilket gör att eleven sällan
bör behöva ert stöd för att
förstå uppgiften där hemma.
Det händer att jag gör läxor i 2-3 svårighetsnivåer.
Ibland
är det jag som avgör vem som får vilken
läxa, ibland för eleven själv
uppskatta vilken läxa de vill
och kan göra. Jag gör inte svårare och lättare läxor
baserat på individer.
På lektionerna däremot anpassas
utmaningar, svårighetsgrader och material
till var och en.
Svenska (ord)
I skolan pratar vi mycket om stavning och varför ord
stavas
på ett visst sätt. Vi samtalar till exempel om
vad som händer med en vokal om den följs av två
konsonanter…eller vad skulle hänt med
ett ord som
papper och vokalen
a inte följdes av två konsonanter.
Under hösten kommer vi att gå djupare in på andra
stavningsregler, som j-ljudet, sj- ljudet, ng-ljudet, -rt,
-rs och så vidare.
Läxan är ett redskap för att få så pass mycket repetition
att stavningsreglerna blir befästa, och att eleven kan stava
så pass många ord
rätt, att man senare ska kunna luta
sig mot erfarenhet och jämförelser för
att klara av att stava
nya obekanta ord.
Svenska (läsning)
Alla i klassen har kommit igång med sin läsning. Läsläxans
syfte är därför under terminen, att dels hålla läsningen
igång,
men även att ligga till grund för gemensamma
tankar, samtal och
reflektioner i kommande skolvecka.
Läsläxan kommer att finnas i 1-2 olika svårighetsgrader.
En
del av eleverna kommer att uppleva den lättaste texten
som kämpig,
och några kommer att uppleva den svårare texten
som lättläst, och för några kommer textnivån att vara alldeles
perfekt. Läsläxans fokus kommer att flyttas från enbart
lästräning,
till en djupare titt på ord, betydelser och innehåll.
Årets läsläxa
Alla elever har fått en överstrykningspenna och
ett
läsprotokoll.
Dessa två ska alltid följa med i läxmappen.
- Eleven läser läxan högt för en vuxen.
- Eleven öppnar en flik för att se vad veckans
överstryknings- uppgift går ut på. - Eleven gör uppgiften.
- Eleven läser texten högt för en vuxen.
- Vuxen person fyller i lässchemat.
Det som är viktigt- är att högläsning 1 och
högläsning 2
inte görs under en och samma dag.
Vilken dag uppgiften görs, har ingen betydelse.
Men jag ber er
att utföra högläsningarna på olika datum.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar