fredag 8 maj 2015

Arbete i klassrummet v. 19




Den här veckan har vi arbetat med synonymer, och ett par av
bokstäverna som vi inte gått igenom ordentligt än.
Vi har även kommit igång med att skriva tankekartor och faktatexter
och småkryp.



På matten har vi jobbat med geometri. 
Här på bilderna ser ni hur eleverna förklarar de olika figurerna
för varandra. Det gäller att hålla tungan rätt i munnen, så att 
man använder rätt begrepp.

Vi har även pratat om de tredimentionella kropparna; klot, kon,
pyramid, rätblock och kub- och de olika begreppen för att kunna
beskriva dessa.

Även area och omkrets är något som stått på veckans schema.




På flera av utvecklingssamtalen har det kommit fram att man vill
bli säkrare på lika med tecknet. Så därför hade vi en hel lektion
på fredagen om just detta. Det var både roligt, klurigt och jobbigt.
Men alla grejar detta- antingen på egen hand, eller med små enkla
stödfrågor.




Under fredagen gjorde vi en utvärdering inför vårens skolråd.
Inga- Maj vill få reda på vad eleverna tycker att vi kan arbeta
vidare med för att skapa "Världens bästa skola".
Alla skrev sina idéer på post-it lappar. Därefter gick vi igenom
alla lapparna och grupperade dem efter innehållet. Det blev tydligt
vilka områden som klass 1 vill utveckla, och som kan bli bättre.

Det var framför allt tre saker som kom upp från många:
- Fler gungor, eller att man vill gunga fler än 4 i nätgungorna.
- Mer grönsaker i matsalen.
- Att vi borde vara trevligare mot kompisarna på skolgården.




Status på fjärilarna: De flesta är färdigkläckta och fina!


Vi har även haft en lååång instruktionsövning. Den resulterade 
i fina vikta fjärilar som vi kunde hänga i trädet.








.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar