söndag 15 mars 2015

Arbete i klassrummet v 11

På matten har vi pratat mycket om talen upp till hundra.
Vi har fortsatt att titta på positionssystemet- alltså, vad varje
enskild siffra i ett visst tal, egentligen betyder. Era barn lär sig
för fullt att trean i 37 betyder 30 och visas med tre tiotal, och att
sjuan betyder just sju, och motsvarar sju ental.





Vi har klivit uppåt en aning i talområdet och provar våra redan
vunna färdigheter på lite högre tal. Dessutom provar vi att addera 
höga tal.




På svenskan har vi arbetat vidare med alfabetets bokstäver
och med vokalerna.
Vi lär oss vilka som är hårda, och vilka som är mjuka med 
hjälp av en ramsa.






Och på fredagen hade ettan ordnat en fadderaktivitet åt fyrorna.
Vi hade gjort mattekluringar som hängde ihop som en lång
kedja.

















Det är riktigt roligt att se hur fyrorna och ettorna kan samarbeta
med varandra. Det räknades, diskuterades och samtalades för fullt,
samtidigt som nästan 50 barn letade ledtrådar för att lösa
 matteuppgiften.






.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar