fredag 10 oktober 2014

Arbete i klassrummet v. 41


Den här veckan har vi lagt tid på att bekanta oss med
författaren och illustratören, Gunilla Bergström, som 
skrivit böckerna om Alfons.

Ett av de centrala innehåll som finns i svenska, och som vi 
ska arbeta med, är "Några skönlitterära barnboksförfattare
och illustratörer".

I och med detta tema får vi tillfälle att :

- samtala om vad författare och illustratörer gör
- bekanta oss med texttypen sagor
- samtala om böckers innehåll och budskap
- öva skrivning och texttypen faktatexter
- öva på att kunna ta enkla instruktioner
- arbeta med att kombinera text med bild




En av böckerna som vi läst den här veckan. 
Där går tjuv-Alfons.
Vi samtalar om vad boken och författaren vill säga
oss.

"Vi borde lyssna mer på varandra"

"Man ska vara ärlig"




Vi läser Är du feg Alfons Åberg? Efteråt samtalar vi 
om boken och och ritar bildersom passar till det vi läst.



Alla målar varsin Alfons.

Vi går igenom hur man gör när man skissar, istället för att trycka
hårt med pennan på en gång.
Vi pratar också om hur man kan se till helheten av en bild först,
istället för att fokusera på små detaljer.
Därefter går vi igenom hur man kan tänka när man färglägger en 
bild som ska göras noggrant, och hur man kan förstärka intrycket
av en svagt målad färg.






Alla får också prova på att arbeta utifrån bildtekniken collage, som
är den teknik som Gunilla tillämpar i sina böcker.








På matten har vi kommit igång med likhetstecknet och
dess betydelse.



Och som ni ser så lägger vi redan nu in obekanta tal.
Hur många pluttar finns i lådan?






Som slutlektion för matteveckan så arbetade vi mad talraden och
talens grannar.













.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar